I 2014 startede vi et samarbejde med Jesper Kjær Andersen der i mange år havde udlejet Jukebokse til fester. Han havde udviklet en digital version, så man slap for at skifte cd’er hele tiden som leverandør. Det fungerede med et lokalt wifi og en browserløsning. Det primære marked var fester i privaten, men han ville gerne udvide det.
Jeg foreslog at lave en anden internet baseret løsning, folk havde jo adgang til nettet alle steder. Snakken tog fart og nogle møder senere havde vi fået skitseret en god model baseret på en App, en storskærm og hosting i en Cloud løsning.
Se vores iJooks Video Pitch
Vi allierede os med en App udvikler og jeg gik igang med at udvikle backend, storskærm og managermodulet.
Samtidigt indledte vi samtaler og møder med alle pladeselskaberne, Koda, Gramex, Musik distributører osv. Det var et UPHILL BATTLE, men vi fik efter nogle måneders forhandling skrevet kontrakt med (næsten) alle og fik en 6 mdr. trial periode, med mulighed for forlængelse, afhængig af hvordan det gik.
Jesper havde gode kontakter i nattelivsmiljøet og vi fik i første omgang installeret den 2 steder lokalt.
Vi fik godkendt appen i både Google og Apple App Store’s og så kunne vi gå igang med en MVP.
Vi kom i mål med MVP
Vi fik lavet en rigtig god løsning! Vores MVP (Minimum Viable Product) fungerede fint. Ja, der var nogle hardware udfordringer og et par alarm udkald hvor jeg måtte ned på baren midt om natten og sørge for at de første måtte genstartes. Men vi var måske også lidt optimistiske med hardwarevalget; de første var version 1 Raspberry Pi’s kørende på storskærm.
Jeg kunne følge brugen løbende på de forskellige venues, og det var fedt at sidde hjemme fredag og lørdag med bruger statistikken kørende på en laptop.
Det var en brugbar model og folk fangede intuitivt ideen. Vores 6 mdrs test periode, viste at det var en success! Der blev i gennemsnit ønsket ca 230 sange pr. uge pr. lokation. 71% var betalte med SMS.
Det var nok forretningsmodellen den var gal med. Vi testede forskellige pris modeller end på 3-4 kr. som ideal pris. Det var tiden inden mobilepay havde fanget helt an til onlinebetaling og vores betaling foregik ved at vi draftede en sms der blev sendt som Overtakseret SMS via en gateway. Den modtog vi på backend og sendte kvittering. På den måde kunne vi trække betalingen via mobil-gatewayen. Det fungerede sådan set uden problemer, og var meget bedre end at skulle bede nattelivsgæster om at indtaste betalingskort eller lign.
Desværre betød det også at der stort set var småører tilbage til drift og os, når koda, pladeselskaber, teleselskaber osv skulle have deres profit. Dvs. forretning af hardware og ihvertfald 12-18 mdrs. reelt test inden endelige løsninger var færdigtudviklede ville koste os millioner at nå i mål med. Allerede fra starten ville det være et krav at vi skulle lægge ca. 700.000 for at få permanent adgang til de bagvedliggende digitale cloudbaserede musik arkiver.
Det reelle problem var måske også at vi var 2 parter der ejede 50% hver der havde success med andre projekter? Ihvertfald var vi alle lidt modvillige til at risikere noget der ligner en million eller halvanden på at nå til drifts-fase, og hvor profitten indledningsvis var lille. Det førte til stagnation i nogle måneder og det sammen med forhandlinger med Pladeselskaberne var frustrerende. De var hverken til at hugge eller stikke i og ville have en helt ufattelig høj procentdel af indtjeningen. ikke bare profitten, men af omsætningen.
Det føltes som langt i mål: Skaffe investorer, finansiering og samtidigt havde vi en vækstende Gymnastik forretning. Valget blev at satse på det mere kendte Gymnashop.dk og vil skiltes med Jesper som venner og en erfaring rigere.